VIII.1. Змагання з перегонів на нартах

1. Класи та довжина дистанцій.

Спринтерські перегони (максимальні і рекомендовані дистанції):
1) клас – 2 собаки: 5 км;
2) клас – 4 собаки: 6 км (рекомендації: 6 км до останніх вихідних січня і 8 км після);
3) клас – 6 собак: 9 км (рекомендації: 9 км до останніх вихідних січня і 12 км після);
4) клас – 8/10 собак: 14 км (рекомендації: 14 км до останніх вихідних січня і 16 км після);
5) необмежений клас: 20 км (рекомендації: 20 км до останніх вихідних січня і 24 км після).

Якщо у зв’язку з обставинами, що склалися, трасу необхідно скоротити або збільшити, скорочення або збільшення не може перевищувати 25% у всіх класах.

Дистанційні перегони:
1) середні дистанції: від 80 до 250 км, в середньому мінімум 40 км – на етап для багатоетапних перегонів;
2) довгі дистанції: більше, ніж 250 км, в середньому мінімум 80 км – на етап для багатоетапних перегонів.

За рішенням організатора перегонів змагання можуть проводитися у наступних класах у спринтерських перегонах:
1) команда у необмеженому класі (SpU) (складається з не менше 7 на першому етапі і не менше 5 собак у кожному наступному етапі);
2) команда у обмеженому класі 10 собак (Sp10) (складається з не більше 10 собак, при цьому має бути не менш 7 собак на першому етапі і не менше 5 у кожному наступному етапі);
3) команда у обмеженому класі 8 собак (Sp8) (складається з не більше 8 і не менше 5 собак);
4) команда у обмеженому класі 6 собак (Sp6) (складається з не більше 6 і не менше 4 собак);
5) команда у обмеженому класі 4 собаки (Sp4) (складається з не більше 4 і не менше 3 собак);
6) команда у обмеженому юніорському класі 4 собаки (Sp4J) (складається з не більше 4 і не менше 3 собак);
7) команда у обмеженому класі 2 собаки (Sp2) (складається з 2 собак;
8) команда у обмеженому юніорському класі 2 собаки (Sp2J) (складається з 2 собак).

Після кожного етапу гонщик може прийняти рішення щодо скорочення розміру команди з урахуванням зазначених мінімумів для кожного класу.
Головний суддя перегонів може скоротити розмір будь-якої команди, якщо він вважає її занадто великою для управління гонщиком.
Гонщик не може брати участь в одному змаганні в класі юніорів і в класі дорослих.

За рішенням організатора перегонів змагання можуть проводитися у наступних класах у дистанційних перегонах:
1) команда у класі 6 собак на середні дистанції (MD6) (складається з не більше 6 і не менше 4 собак);
2) команда у класі 12 собак на середні дистанції (MD12) (складається з не більше 12 і не менше 8 собак);
3) команда у обмеженому класі 8 собак на довгі дистанції (LD8) (складається з не більше 8 і не менше 6 собак на першому етапі і не менше 5 собак на всіх наступних етапах);
4) команда у необмеженому класі на довгі дистанції (LDU) (складається з не менше 8 собак на першому етапі і не менше 7 на всіх наступних етапах).

Положенням може бути визначена максимальна кількість собак для команд необмеженого класу. Зазначене обмеження має бути вказане у запрошенні на перегони.

2. Загальні вимоги до місця проведення змагань.
Траса має бути безпечна для собак і гонщиків (гонщик – спортсмен, який управляє командою (упряжкою) собак, що беруть участь у змаганні). Під час прокладання траси особлива увага має приділятися поворотам і тривалим спускам. Вся траса має бути сконструйована з урахуванням можливостей найшвидшого проходження її великими упряжками.
Траса не може перетинати саму себе. Команди можуть проходити ту ж саму трасу двічі. У цьому випадку поворот на повторне коло не може проходити за стартовою і фінішною зонами. Якщо не можна уникнути необхідності проходження траси однією командою більше двох разів, організатор має сповістити про це заздалегідь у запрошенні до перегонів. Відхилення від цих вимог можливо тільки з непередбачуваних обставин.
Ширина траси має бути за можливістю оптимальна для здійснення обгонів.
Відстань між ділянками траси має бути такою, щоб учасники не заважали один одному.
Траса має бути відгороджена від парковок і припаркованих автомобілів.
Траса не може перетинати завантажені транспортом дороги на одному рівні. В разі неможливості забезпечення виконання цієї вимоги, необхідно отримати попередній дозвіл на перекриття дороги на час змагань. На цій ділянці організовується належний контроль. Траса має перетинати дорогу під кутом 90 градусів.
Для спринтерських гонок на нартах траса має бути сконструйована, виходячи з пріоритетності швидкості, і бути такої ширини, яка дозволяла б одній команді обігнати іншу.
Стартовий коридор має бути мінімум 30 метрів завдовжки і організованим таким чином, щоб будь-яка команда у разі потреби могла звільнити трасу.
Фінішна зона має бути мінімум 800 метрів завдовжки та не мати гострих кутів, бути достатньою для обгону ширини.
Стартову і фінішну лінії має бути добре видно.
Траси для гонок на нартах мають за можливістю відрізнятися від трас для інших снігових програм.
У дистанційних перегонах якщо головний суддя перегонів та/або організатори вважають, що за погодними умовами перегони не можуть бути проведені відповідно до базових умов спортивного заходу, перегони можуть бути відкладені. Якщо ці умови виникли після початку перегонів, вони можуть бути тимчасово “заморожені”. Така зупинка перегонів здійснюється на контрольних пунктах або перед місцем розташування першого гонщика. Всі гонщики мають бути зупинені на однаковий період часу. Організатор або головний суддя перегонів має якнайшвидше проінформувати гонщиків щодо прийнятого рішення і його причини.
На перегонах загальною довжиною від 300 до 600 км мають бути передбачені обов’язкові зупинки загальною тривалістю не менше 8 годин, розподілені трасою за рішенням місцевих організаторів.
На перегонах загальною довжиною понад 600 км мають бути передбачені обов’язкові зупинки загальною тривалістю не менше 12 годин, розподілені трасою за рішенням місцевих організаторів.

3. Вимоги до розмітки траси.
На трасі має бути встановлено достатню кількість чітко помітних знаків, розміщених таким чином, щоб у гонщиків не виникало сумнівів під час вибору напрямку руху. Детальний опис знаків наведено у Додатку 12 до цих Правил.
Розташування знаків має бути безпечним для собак та гонщиків.
На складних перехрестях додатково встановлюється блокування невірних напрямків (фізична перешкода для собак, яка не може бути потенційно небезпечною для собак, гонщиків і спорядження).
На перехрестях для слідування різних класів різними напрямками має бути присутнім представник організатора, який забезпечуватиме переміщення блокування після кожного класу, допомагаючи командам у виборі напрямку.
Наявність блокування або присутність представника організатора не скасовує необхідність розмітки траси.

4. Мінімальні і максимальні температури, рівень вологості.
Визначення температури і вологості повітря здійснюється за 30 хвилин до старту, далі – за рішенням головного судді перегонів. Значення показників термометра і гігрометра фіксуються у протоколі. Термометр і гігрометр мають бути розташовані у зоні видимості, в тіні, на висоті 50 сантиметрів від поверхні землі.
Рішення щодо можливості проведення змагань або змін у програмі змагань з урахуванням погодних умов приймається головною суддівською колегією.
У разі екстремально низьких температур суддівська бригада спільно з організаційним комітетом та керівниками команд мають прийняти рішення щодо скасування перегонів, відкладення часу старту або скорочення довжини дистанції.

В разі прийняття остаточного рішення до уваги має бути прийняте:
1) температура від мінус 25°C і нижче – змагання відкладаються або скасовуються, якщо інше не зазначено в Положенні. Здоров’я та безпека собак мають бути основними критеріями в ході прийняття рішення;
2) температура від мінус 15°C до мінус 25°C – змагання можуть проводитися на коротких дистанціях, передбачених Правилами. Учасникам надаються рекомендації щодо захисту від холодної погоди.

5. Вимоги до гонщика.
Учасники перегонів мають бути присутніми на зборах учасників змагань, які проводяться до старту, а також на будь-яких інших зборах, про які офіційно оголошено з метою надання інформації для участі у перегонах. Головний суддя перегонів може зробити виняток для учасників, що запізнилися з незалежних від них причин. В такому випадку учасник несе відповідальність за отримання короткого інструктажу від офіційних осіб до початку змагань.
Гонщик, що стартував зі своєю упряжкою у першому етапі, зобов’язаний керувати цією упряжкою до кінця перегонів.
Заміна гонщика може відбутися тільки один раз виключно у випадку травмування або хвороби заявленого учасника. Заміна має бути схвалена головним суддею перегонів. Гонщик, що замінює основного учасника, зобов’язаний управляти упряжкою до кінця перегонів.
Гонщик, дискваліфікований на будь-якому етапі перегонів, не має права брати участь у інших етапах перегонів.
Гонщики не можуть наражати на небезпеку собак, заважати проведенню заходу в цілому. Порушники дискваліфікуються.

6. Вікові обмеження для собак.

Допуск собак до участі за віком:
1) у спринтерських перегонах – з 12 місяців;
2) у змаганнях упряжок на дистанціях 30 км і більше – з 18 місяців.

7. Інші обмеження для собак.
Будь-який собака, що брав участь в одній з програм їздового спорту, не може бути допущений до участі в іншій програмі в той самий день, за винятком випадків, якщо однією з програм є естафета.
Будь-яка упряжка (собака), що вийшла на стартову лінію та, на думку головного судді перегонів, не готова або не спроможна безпечно пройти трасу, має бути дискваліфікована.
Будь-яка упряжка (собака), що не вийшла на стартову позицію, не допускається до участі в наступних етапах перегонів.
Будь-яка упряжка (собака), дискваліфікована на одному з етапів, не допускається до участі в подальших етапах перегонів.
До початку змагань допускається заміна раніше заявленого собаки.

8. Змагальне спорядження.
Протягом перегонів гонщик зобов’язаний мати на собі номер встановленого Організатором зразка.
Все спорядження має бути схвалене суддівською колегією. Головний суддя перегонів має право перевірити будь-яке спорядження. Учасники особисто несуть відповідальність за відповідність їх спорядження вимогам і Правилам.
Взуття учасника змагань не може бути небезпечним для собак. Взуття з жорсткими шипами заборонено.
Заборонено використовувати нашийники і намордники, які можуть призвести до задухи собаки. Заборонені батоги.
Всі собаки мають бути запряжені поодинці або попарно.
Шлейка для собаки обов’язкова. Всі шлейки мають бути виготовлені з еластичного матеріалу з м’якою підкладкою в області шиї і грудей собаки та підходити за розміром.
Всі собаки мають бути пристебнуті до нежорсткого та гнучкого центрального потягу з шийними і хвостовими посторонками. Собаки – лідери можуть бігти без шийного посторонка.
Нарта може бути обладнана страхувальним тросом, але він має використовуватися тільки в цілях утримання нарти.
Категорично заборонені виготовлені з ланцюгів потяги та інше спорядження. Мотузяне обладнання не має бути небезпечним для собак і має бути схвалене головним суддею перегонів.
Нарта має бути досить міцною для транспортування гонщика, а в екстреному випадку і пасажира.
Нарта має бути обладнана гальмами, гумовим гальмівним килимком, прикріпленим до нарти спеціальним підйомним механізмом, передньою дугою, одним сніговими якорем у Sp4 і Sp6, двома сніговими якорями у всіх інших класах, а також вентильованим пологом з міцним дном мінімальною площею 40х50 см, який здатний безпечно вміщувати собаку для перевезення.
Лижі на нартах без металевих кантів.
У перегонах на середні і довгі дистанції допускається заміна нарти між етапами і на позначених контрольних пунктах.
Для учасників у класі юніорів наявність шолому є обов’язковою. Для всіх інших класів шоломи рекомендуються. Шоломи мають бути виготовлені відповідно до національних вимог і стандартів безпеки. Організатори можуть вимагати обов’язкову наявність шолома у випадках, якщо вони вважають, що це необхідно для безпеки та/або за умовами страхування. Ця вимога має бути вказана у запрошенні на перегони.
Гонщикові не рекомендується пристібатися до нарти або до упряжі. У випадку, якщо гонщик це робить, він робить це на свій страх і ризик, при цьому відповідна застібка має легко відстібатися (вільна петля на зап’ясті, самоскидання).
Організатор перегонів може встановити додаткові обов’язкові вимоги і правила щодо спорядження для безпеки.
За рішенням організатора може бути введено додаткове обов’язкове обладнання. Перелік такого обладнання має бути вказаний у запрошенні на перегони.
Гонщики, упряжки собак та обладнання мають бути доступні для огляду на стейк-ауті (стейк-аут – місце стоянки, спеціально визначене і позначене місце для розміщення собак учасників змагань у період, коли вони не приймають участь у заїздах) або в зоні стоянки транспортних засобів мінімум за 10 хвилин до запланованого часу старту, якщо інше не визначено головним суддею перегонів.
У перегонах на середні та дальні дистанції команди та обладнання мають бути доступними для огляду на стейк-ауті, у зоні стоянки транспортних засобів або в будь-якому іншому місці за вказівкою головного судді перегонів як мінімум за 30 хвилин до запланованого часу старту.
Після проведення огляду заборонені будь-які дії з обладнанням без дозволу головного судді перегонів або іншої уповноваженої офіційної особи.
Огляд запряжених собак має бути закінчений не пізніше, ніж за 6 хвилин до запланованого часу старту.
Проведення огляду не може створювати перешкод для команд, які стартують і фінішують.
На вимогу головного судді перегонів або уповноваженого судді перегонів команда має бути доступна для огляду після кожного етапу.

9. Правила старту-фінішу.

Стартові інтервали:
1) 1 або 2 хвилини в упряжках з кількістю собак меншою або рівною восьми;
2) 2 або 3 хвилини у класах з десятьма і більше собаками.

Організатори можуть прийняти рішення щодо встановлення більшого стартового інтервалу на першому етапі перегонів і коротшого на наступних етапах.
За рішенням організаторів учасники можуть стартувати одночасно (мас-старт).
В рамках останнього етапу перегонів, за рішенням організаторів, учасники можуть стартувати з інтервалом, фактично відповідним реальній різниці в часі за підсумками попередніх етапів, округленою до цілих секунд (гонка переслідування).
У перегонах з поодинокими стартами стартові позиції першого дня мають бути визначені жеребкуванням. Після першого етапу стартові позиції мають бути визначені за сукупним часом проходження попередніх етапів. Першою стартує найшвидша команда, другою стартує команда, яка показала другий час в попередніх етапах і т.д. За рішенням організаторів стартова позиція може визначатися за часом проходження тільки попереднього етапу, що має бути заздалегідь вказано в запрошенні на перегони або у формі заявки. За рішенням організаторів стартові інтервали в останній день перегонів можуть бути ідентичні з різницею в загальному часі проходження попередніх етапів, щоб порядок, в якому гонщики будуть перетинати фінішну лінію, відповідав реальній фінішної позиції цього спортсмена.
За рішенням організаторів учасники змагань можуть стартувати одночасно (мас-старт). Якщо у перегонах беруть участь “посіяні” (розставлені) учасники, вони стартують на першій (перших) лініях, інші учасники стартують на наступних лініях.
За рішенням організаторів стартові позиції другого і подальших етапів можуть бути визначені у зворотному порядку щодо результатів попереднього етапу.
У перегонах з парним стартом на першому етапі у відповідності зі стартовими позиціями, визначеними жеребкуванням, номери 1 і 2 разом стартують першими (пара 1), потім номера 3 і 4 стартують разом другими (пара 2) і т.д. Стартові позиції другого етапу визначаються відповідно до часу, показаному командами на першому етапі. Пара 1 має складатися з команд, що показали перший і другий час на попередньому етапі, пара 2 складається з команд, що показали третій і четвертий час на попередньому етапі і т.д. Протокол результатів першого етапу поділяється на дві групи: перша група формується відповідно з першою половиною результатів, друга група – з другою. Пара 1 має складатися з перших команд в кожній групі, пара 2 – з других команд і т.д. У перегонах з більш ніж двома етапами групування і стартові позиції визначаються за часом проходження попереднього етапу. Хронометраж має здійснюватися з точністю до однієї десятої секунди без будь-яких поправок. Якщо дві команди показали однаковий час, порядок наступного старту таких команд визначається як зворотний щодо порядку їх старту у попередньому етапі. Команди, які показали однаковий час у всіх перегонах, обидві посідають одну фінішну позицію.
У перегонах з масовим стартом всі учасники одного класу стартують одночасно з однієї стартової лінії. Якщо всі учасники не можуть розміститися на одній лінії, головний суддя перегонів має встановити додаткові стартові лінії, при цьому заздалегідь визначені (посіяні) учасники розміщуються на першій лінії (лініях), потім інші учасники. Стартова зона має передбачати наявність стартового коридору для кожної команди. Відстань між стартовими коридорами має бути близько двох метрів. Довжина стартового коридору має бути близько 80 метрів. Кінець стартової зони має бути позначений лінією. Відстань між стартовими лініями має бути не менше 10 метрів. На 1-4 собаки дозволена допомога одного помічника, на 4 і більше собак – двох. Помічник(-и) має стояти ліворуч від команди. У момент старту помічник має стояти обличчям до команди, що стартує, не рухаючись, поки повз нього не пройдуть усі команди, якщо інше не встановлено головним суддею перегонів.
Стартовий сигнал подається суддею на старті одним або двома прапорцями і табличкою з великою цифрою “1”. Розмір і колір таблички мають бути такими, щоб цифру “1” було видно всім учасникам.
Суддя на старті має стояти перед стартовою зоною, щоб його бачили всі команди.

Старт подається:
1) за одну хвилину до старту показується табличка з цифрою “1”;
2) за 30 секунд до старту суддя піднімає руки з прапорцями над головою;
3) за 15 секунд до старту суддя розводить руки з прапорцями в сторони (горизонтально);
4) швидке опускання рук судді є стартовим сигналом.

У разі фальстарту команда отримує штраф у розмірі 30 секунд.
Суддя перегонів зобов’язаний стежити за порушеннями. На стартовій лінії має бути не менше двох суддів, ще двоє суддів мають бути в кінці стартових коридорів.
У разі організації старту як гонки переслідування на першому етапі процедура старту аналогічна процедурі одиночного старту. На другому етапі гонки переслідування переможець першого етапу стартує першим, наступним стартує другий і т.д. Стартовий інтервал відповідає різниці в часі у фініші на першому етапі, округленої до цілих секунд.
У перегонах на нартах точка старту визначається за передньою дугою нарти. До подачі стартового сигналу команда має повністю зупинитись на стартовій точці.
Команда, що запізнилася на стартову позицію у встановлений час або в межах половини стартового інтервалу після призначеного часу, оголошується “запізнилась” і має отримати новий стартовий час і штраф у розмірі трикратного стартового інтервалу в цьому класі.
Команді, що запізнилась, заборонено стартувати до старту останньої упряжки в цьому класі і закінчення приписаного стартового інтервалу.
Якщо більш однієї команди запізнились, вони стартують відносно одна одної за початковими стартовими позиціями.
У разі запізнення команди на старт вдруге на кожному з етапів вона дискваліфікується.
Якщо команда стартує раніше за встановлений час старту, а гонщик і помічники не сприяли цьому ні випадково, ні навмисно, час старту команди коригується відповідним чином. За винятком зазначених випадків, команди, що стартують раніше встановленого часу, мають отримати штраф у розмірі потрійного стартового інтервалу в цьому класі. У протоколі вказується запланований час старту команди.
Команда, що не звільнила стартовий коридор (мінімальна дистанція – 30 метрів) до стартового часу наступної команди, може бути дискваліфікована.
У стартовому коридорі дозволена допомога помічників, якщо інше спеціально не встановлено головним суддею перегонів.
Команда вважається такою, що фінішувала, коли перший собака команди перетнув фінішну межу. Інші методи обліку часу можливі, якщо гонщики або керівники команд були про це офіційно проінформовані до першого старту на перегонах.
Якщо упряжка перетинає фінішну лінію без гонщика (упряжка, що втекла), команда вважається такою, що фінішувала тільки тоді, коли фінішну лінію перетинає гонщик.
У разі, якщо для фінішу використовується парний стартовий коридор, гонщик має право вибрати будь-який з коридорів.
Команда, яка показала найкращий підсумковий час у своєму класі, оголошується переможцем.
У разі рівного часу обидва учасники посідають однакову фінішну позицію.
Фінішна зона, де застосовується правило “Без права на перевагу”, має бути завдовжки 800 метрів.

10. Правила проходження трас.
Команда і гонщик мають пройти всю трасу, встановлену організатором перегонів. Якщо собаки зійшли з траси, гонщик зобов’язаний повернути їх на трасу в те місце, з якого вони зійшли.
Гонщик може їхати на нарті, відштовхуватися ногою або бігти поруч.
Всі собаки, що стартували на етапі, мають пройти трасу або в упряжці, або провезеними на нарті.
Собака, який втратив здатність бігти після старту, має бути поміщений у полог на нарту і привезений на фініш за винятком випадків, коли на трасі заздалегідь обладнані контрольні пункти з можливістю залишити там собак. Інформація щодо таких пунктів має бути оголошена заздалегідь.
Собака, який зійшов з траси і залишений має бути пристебнутим на ланцюг або трос на місці, з якого його має забрати уповноважена особа.
Собаки, які зійшли з траси, мають бути дискваліфіковані і не можуть продовжувати участь у перегонах за винятком випадків, коли гонщик залишив собаку з резервної команди за власним розсудом відповідно до вимог і Правил. У цьому випадку гонщик має право використати їх знову, якщо собаки здорові. Щодо хвороби або поранення собак гонщик має проінформувати ветеринара перегонів.
Будь-який гонщик, що скористався протягом перегонів будь-яким іншим транспортним засобом крім того, на якому він бере участь у змаганні, має бути дискваліфікований (за винятком випадків втрати упряжки або собак).
Учасникам заборонено створювати перешкоди іншим гонщикам.

Заборонено перевезення пасажирів протягом перегонів за винятком:
1) передбачено умовами перегонів;
2) надання допомоги гонщику в надзвичайних ситуаціях.

Командам може бути надана рівна допомога з боку посадових осіб, які перебувають на позначених на трасі пунктах, відповідно до рішення головного судді перегонів.
Гонщики, які беруть участь в одному і тому ж етапі, можуть надавати один одному будь-яку допомогу, дозволену головним суддею перегонів.
Допомога глядачів та помічників обмежується тільки утриманням нарти. Крім того, у разі наявності упряжки (собаки), що втекла, або її некерованості, що представляє небезпеку для самих собак, інших команд і людей, гонщик може просити утримати таку упряжку/собаку.
Під час надання допомоги заборонено навмисно стимулювати собак до прискорення (лідирувати).
Всі гонщики мають розуміти, що втрачена упряжка або собака перебувають у небезпеці. Втрачена упряжка або собака не має створювати перешкод для інших команд.
З метою забезпечення безпеки втраченої упряжки гонщик має докласти всіх можливих зусиль для того, щоб наздогнати упряжку.
Якщо гонщик не може самостійно швидко і безпечно зловити загублену упряжку, він має скористатись сторонньою допомогою (навіть з використанням інших транспортних засобів, якщо це можливо). Відмова від прийняття можливої допомоги може призвести до дискваліфікації гонщика. Рішення щодо дискваліфікації приймає головний суддя перегонів.
Для зупинки і утримання упряжки, що загубилася, приймається будь-яка стороння допомога.
Відразу після перетину фінішної лінії гонщик зобов’язаний повідомити про будь-яку надану допомогу. Головний суддя перегонів приймає рішення щодо штрафних санкцій.
Упряжка або собака, що загубилася, можуть вважатися такими, що пройшли трасу без штрафних санкцій, якщо упряжкою (собакою) пройдена цілком вся траса, а гонщик отримав тільки дозволену сторонню допомогу.
У парних стартах наприкінці стартового коридору і в будь-якому іншому місці, де два коридори траси сходяться в один, перевагу на дорозі має та команда, собака-лідер якої знаходиться попереду.
У разі руху команд в протилежних напрямках однією трасою пріоритет має команда, що рухається вниз.
Головний суддя перегонів має заздалегідь визначити напрямки руху команд та чий буде пріоритет у випадку руху рівною (плоскою) ділянкою траси.
У фінішної зоні, де діє правило “Без права на перевагу”, жодна з команд не має переваги перед іншою.
На гонці переслідування і на перегонах з масовим стартом жодна з команд не має переваг протягом всієї гонки. Будь-якій команді заборонено створювати перешкоди і блокувати трасу для перешкоджання проходження траси іншою командою.
Гонщик команди, що обганяє, може вимагати поступитися дорогою не раніше, ніж собака-лідер його команди буде знаходитись у межах 15 метрів від нарти, що рухається попереду.
Команда, яку обганяють, має дати дорогу обганяючій команді шляхом зміщення нарти до краю траси, уповільнення руху упряжки і, за вимогою обганяючої команди, зупинки своєї упряжки.

Якщо обганяюча команда під час обгону заплуталася, для можливості розплутати упряжку її гонщик може вимагати зупинитись команду, яку обганяють:
1) на час, що не перевищує 1 хвилину для необмеженого і обмеженого (більше 8 собак) класів упряжок;
2) на час, що не перевищує 0,5 хвилини для решти класів.

Команда, яку щойно обігнали, не може здійснювати обгін, а зобов’язана дати можливість команді, яка обігнала, набрати швидкість:
1) у необмеженому класі і класах 8 і більше собак – протягом 4 хв або 1600 м;
2) у класах з кількістю собак менше 8 – протягом 2 хв або 800 м;
3) в разі обопільної згоди допускаються менші інтервали.

Після завершення обгону гонщик команди, яку обігнали, не зобов’язаний утримувати упряжку, поки інший гонщик:
1) лагодить обладнання;
2) відчіплює, міняє місцями собак в упряжці (переміщення собаки в нарту прирівнюється до зміни позиції собаки в упряжці);
3) покидає трасу до закінчення обумовленого часу;
4) якщо часовий інтервал закінчився.

Гонщик, який наздогнав дві або більше команд, що зупинилися, може обійти ці команди, якщо впевнений, що не заподіє ним шкоди. Гонщики, що стоять, зобов’язані докласти зусиль для звільнення траси для проїжджаючих команд.
Команди, які рухаються одна за одною, мають дотримуватися інтервалу довжиною в одну упряжку за винятком обгону або слідування в зоні “Без права на перевагу”.
Якщо команду обганяють в зоні “Без права на перевагу”, вона має право не зупинятися і не поступатися дорогою.

11. Додаткові правила.
Кожен гонщик може мати резервну команду, з якої вибирати собак перед стартом кожного етапу для відповідності мінімальним і максимальним вимогам класу. Організатори мають встановити максимальний розмір резервної команди собак для кожного класу.
Кожен гонщик має заявити на змагання всіх собак разом із резервною командою. Гонщик не має права замінювати і додавати собак у команду (у тому числі у резервну) після того, як всі собаки були заявлені і промарковані.
Організатори перегонів можуть встановлювати додаткові вимоги та обмеження, які відповідають місцевим умовам та не суперечать загальним вимогам до забезпечення безпеки тварин.

12. Контрольні пункти та зупинки на відпочинок.
Стоянки і зупинки на відпочинок мають бути обладнані за межами траси. Собаки та обладнання не можуть залишатися на трасі. Гонщик не може залишатися на трасі більше за необхідний час.
Контрольні пункти, стоянки і зупинки на відпочинок мають бути приведені у порядок і почищені командами перед виходом на трасу. Заборонено залишати будь-яке сміття на трасі. Все сміття має бути доставлено до фінішу, контрольних пунктів або інших точок, визначених організаторами.
Гонщики мають відмітитись на контрольних пунктах перед продовженням руху. У випадку відсутності на контрольному пункті посадової особи, і організатором не були надані вказівки щодо цього контрольного пункту, гонщик зобов’язаний самостійно подбати про підтвердження відвідання цього контрольного пункту, оповістити щодо цього офіційних осіб на наступному контрольному пункті.
Собаки, що були видалені з упряжки, мають залишатися тільки на встановлених контрольних пунктах.
Собаки, що зійшли з траси, мають бути відзначені (забезпечені ярликом): ім’я гонщика, стартовий номер, причина сходження собаки з траси.
Собаки, що зійшли з траси, мають бути пристебнуті на ланцюг або його аналог до моменту забирання уповноваженою особою.

Головний суддя перегонів, офіційна особа або ветеринар перегонів можуть призупинити участь команди у перегонах:
1) для ремонту або заміни обладнання, визнаного небезпечним для гонщика та/або його собак;
2) через тимчасову неможливість продовження руху.

Головний суддя перегонів, офіційна особа або ветеринар перегонів можуть зняти команду або собаку з перегонів через неможливість завершення дистанції.
У випадку прибуття гонщика на контрольну точку з командою, що складається з меншої кількості собак, ніж потрібно у відповідному класі, команда має бути дискваліфікована. Головний суддя перегонів, офіційна особа або ветеринар перегонів має прийняти рішення щодо можливості та умов продовження командою руху до місця можливої її евакуації.
Можливості для розміщення на контрольних пунктах мають бути рівними для учасників.
За рішенням організаторів до початку перегонів учасники можуть залишити на контрольних пунктах необхідні запаси провізії і спорядження. Організатор перегонів самостійно вирішує, на яких контрольних пунктах і яким чином можливо зберігання запасів провізії і спорядження. Зазначені запаси не впливають на вимоги до обов’язкового спорядження, що має бути розміщено на нарті.
На перегонах може бути встановлено вимогу щодо додаткового обов’язкового спорядження. Це має бути вказано у спеціальних правилах перегонів.
Гонщики/помічники мають утримувати стейк-аут в порядку, не залишати їжу, прибирати відходи життєдіяльності собак та інше сміття у спеціально відведені місця.
Ланцюги/троси для стейк-ауту, ланцюги/троси для прив’язі та інші засоби прив’язі мають бути сконструйовані з урахуванням забезпечення комфорту і деякої свободи переміщення та мають дозволяти собаці лягти.
Довжина ланцюгів/тросів, якими прив’язаний собака, не може допускати заплутування з іншими собаками або удушення.
Усі матеріали мають виключати можливі травми. Кінці тросів мають бути закриті для запобігання травм.
Собаки на стейк-ауті та на прив’язі мають бути під наглядом.